Archiwalna Strona Drawno
 
 

Wysoki kontrast - wersja strony dla niepełnosprawnych

Kalendarz imprez

  Listopad 2020 >>
Pn Wt Śr Cz Pt So Ni
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            







Obsługa techniczna ALFA TV

30-12-2016 | Aktualności tytułu szkoły uczącej się - Panel koleżeński w Drawnie - 2.12.2016r.

2 grudnia 2016 r. lista szkół noszących zaszczytny tytuł Szkoły Uczącej Się poszerzyła się o Szkołę Podstawową im. Stefana Żeromskiego w Drawnie. Ten wyjątkowy  certyfikat jakości nauczania i uczenia się uczniów przyznawany szkołom za  pogłębianie rozumienia oceniania kształtującego poprzez pracę ze strategiami dobrego nauczania i wprowadzanie praktyk profesjonalnej pracy nauczycieli placówka w Drawnie otrzymała po raz drugi.

By przedstawić efekty dwuletniego wdrażania strategii oceniania kształtującego w swojej pracy z uczniami, zorganizowano panel koleżeński, w trakcie którego zaproszeni goście poznali dobre praktyki szkoły oraz uczestniczyli w dyskusji na temat dobrego uczenia się i nauczania. W tym ważnym dla szkoły wydarzeniu uczestniczyło 12 panelistów z następujących szkół: Zespół Szkół w Kozielicach, Zespół Szkół w Ostrowcu, Szkoła Podstawowa w Niemicy, Szkoła Podstawowa nr 10 w Koszalinie, Szkoła Podstawowa w Lubieszewie, Szkoła Podstawowa nr 47 w Szczecinie oraz Gimnazjum Publiczne w Drawnie.

Na początek zaproszeni goście zostali serdecznie przywitani przez dyrekcję szkoły – panią Jolantę Fatalską i Joannę Markiewicz. Następnie paneliści wzięli udział w spacerze edukacyjnym, podczas którego poszukiwali dowodów w obszarze dwóch strategii wybranych przez szkołę: III – Udzielanie uczniom informacji zwrotnych, które umożliwiają ich widoczny posęp i  IV -  Uczniowie korzystają z siebie nawzajem jako zasobów edukacyjnych. Obserwowano 6 lekcji  prowadzonych przez: Małgorzatę Szymańską (plastyka), Edytę Musiałek (j. polski), Annę Górską (matematyka), Anetę Dzierbun (z. komputerowe), Mirosławę Lewandowską (zajęcia edukacyjne w kl. III) oraz Iwonę Osińską (j. niemiecki). Obraz pracy szkoły poszerzyły także rozmowy merytoryczne z nauczycielami i uczniami, a zebrane dowody pozwoliły zdiagnozować funkcjonujące w szkole standardy pracy:

STRATEGIA III

 - Nauczyciel określa nacobezu do pracy ocenianej koleżeńsko lub samooceną; nacobezu jest widoczne dla uczniów; uczniowie wykonują pracę korzystając z nacobezu.

- Nauczyciel używa prostych technik oceniających (np. dwie gwiazdy i jedno  życzenie, kanapka, tylko docenienie, światła); uczniowie oceniają się koleżeńsko lub dokonują samooceny w trakcie procesu uczenia się według określonego nacobezu do pracy.

- Stosowana informacja zwrotna jest związana z nacobezu.
STRATEGIA IV

- Nauczyciel poleca uczniom przygotowanie odpowiedzi lub pracę w parach i małych grupach; uczniowie pracują w parach lub małych grupach, wykonują zadania edukacyjne, szukają wspólnie odpowiedzi na pytania.

 - Urządzenie Sali lekcyjnej umożliwia pracę w grupach.

Po spacerze paneliści podzielili się swoimi wrażeniami z lekcji i przekazali dyrekcji oraz nauczycielom zaobserwowane wzorce. W swoich komentarzach obserwatorzy podkreślali obecność na lekcjach innych strategii oceniania kształtującego. Szczególną uwagę zwrócili na docenianie i motywowanie wszystkich uczniów do aktywnego udziału w lekcji. Podczas spotkania z nauczycielami usłyszeliśmy, że źródłem sukcesu w realizacji strategii OK jest współpraca nauczycieli oraz partnerskie relacje z uczniami. Z rozmów z nimi wynikało, że są bardzo świadomi procesu uczenia się oraz wpływu, jaki na jego jakość wywiera ocenianie kształtujące. Szczególną uwagę i niekłamany podziw gości wywołały swobodne, rzeczowe i szczere odpowiedzi na każde pytanie panelistów. Z rozmowy z nimi dowiedzieliśmy się, co najbardziej pomaga im się uczyć. Padały następujące odpowiedzi: samoocena, ocena koleżeńska, praca w grupach, informacja zwrotna od nauczyciela, nacobezu. Uczniowie przedstawili także nietypowe rozwiązania zaproponowane przez ich nauczycieli, które zainspirowały paneistów. Były to: spacer edukacyjny po klasie – gdy czegoś nie wiem, mogę iść podczas lekcji do kilku osób w klasie i z nimi porozmawiać oraz ławka w klasie matematycznej, przy której uczniowie sami siadają, gdy czegoś nie rozumieją; zawsze się ktoś przysiądzie i wytłumaczy.

Za szczególnie korzystne w obszarze pracy ze strategiami w tej szkole paneliści uznali m.in. następujące działania:

- informacja zwrotna od ucznia dla nauczyciela;

- świadomość uczniów – ich roli w uczeniu się;

- praca w odniesieniu do nacobezu podczas lekcji;

- umiejętności uczniów w zakresie samooceny i oceny koleżeńskiej;

- praca w parach i grupach;

- przemyślane zadania nawiązujące do codziennego życia;

- widoczne jest to, że uczniowie się uczą dzięki informacji zwrotnej (udzielanej sobie, koledze);

- uczniowie współpracują z sobą w sposób efektywny;

Drugą, bardziej oficjalną część spotkania w szerokim gronie rozpoczęła Pani dyrektor Jolanta Fatalska, witając zaproszonych gości. Następnie mogliśmy podziwiać występy artystyczne uczniów – muzyczne, taneczne i aktorskie. W tematykę spotkania wprowadziła wszystkich pani dyrektor Joanna Markiewicz, która zaprezentowała wdrażane w szkole strategie podlegające obserwacji podczas spaceru. Pani dyrektor przekazała zebranym partnerom szkoły także informacje o dalszym rozwoju szkoły – tym razem nauczyciele zrzeszeni w Klubie SUS będą poznawać tajniki jednej z profesjonalnych praktyk współpracy nauczycieli: analizę prac uczniów (APU).

Kolejnym punktem panelu koleżeńskiego w Drawnie była dyskusja panelowa osób zaangażowanych w życie szkoły – uczniów, rodziców, nauczycieli, partnerów i zaproszonych gości. Wspólna debata koncentrowała się wokół wybranych przez szkołę tematów, które pomogły zebrać dodatkowe informacje, jakie zostaną wykorzystane do planowania pracy zgodnie z potrzebami uczniów, rodziców i nauczycieli. Były to:

1. Szkoła przyszłości czyli jaka?

2. Korzystamy z siebie nawzajem – korzyści i przeszkody.

3. Uczę się  w szkole – Kto? Z kim? Czego? Kiedy?

4. Informacja zwrotna – pomaga czy przeszkadza?


Na zakończenie uroczystości Szkoła Podstawowa im. Stefana Żeromskiego w Drawnie otrzymała certyfikat jakości uczenia się i nauczania: Tytuł Szkoły Uczącej Się. Gratulacje i życzenia dalszych sukcesów składali dyrekcji przedstawiciele organu prowadzącego szkołę oraz zaprzyjaźnieni goście. Opuściliśmy szkołę w Drawnie mając w pamięci obserwowane lekcje, rozmowy z uczniami, dyskusje w różnorodnym gronie oraz zdanie H. Forda: Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca to sukces.

Małgorzata Borowska - Leszczyszyn


Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Nie pokazuj więcej tego powiadomienia
Archiwalna Strona