Archiwalna Strona
Wysoki kontrast - wersja strony dla niepełnosprawnych
Listopad 2020 | >> | |||||
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | Ni |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
2 grudnia 2016 r. lista szkół noszących zaszczytny tytuł Szkoły Uczącej Się poszerzyła się o Szkołę Podstawową im. Stefana Żeromskiego w Drawnie. Ten wyjątkowy certyfikat jakości nauczania i uczenia się uczniów przyznawany szkołom za pogłębianie rozumienia oceniania kształtującego poprzez pracę ze strategiami dobrego nauczania i wprowadzanie praktyk profesjonalnej pracy nauczycieli placówka w Drawnie otrzymała po raz drugi.
By przedstawić efekty dwuletniego wdrażania strategii oceniania kształtującego w swojej pracy z uczniami, zorganizowano panel koleżeński, w trakcie którego zaproszeni goście poznali dobre praktyki szkoły oraz uczestniczyli w dyskusji na temat dobrego uczenia się i nauczania. W tym ważnym dla szkoły wydarzeniu uczestniczyło 12 panelistów z następujących szkół: Zespół Szkół w Kozielicach, Zespół Szkół w Ostrowcu, Szkoła Podstawowa w Niemicy, Szkoła Podstawowa nr 10 w Koszalinie, Szkoła Podstawowa w Lubieszewie, Szkoła Podstawowa nr 47 w Szczecinie oraz Gimnazjum Publiczne w Drawnie.
Na początek zaproszeni goście zostali serdecznie przywitani przez dyrekcję szkoły – panią Jolantę Fatalską i Joannę Markiewicz. Następnie paneliści wzięli udział w spacerze edukacyjnym, podczas którego poszukiwali dowodów w obszarze dwóch strategii wybranych przez szkołę: III – Udzielanie uczniom informacji zwrotnych, które umożliwiają ich widoczny posęp i IV - Uczniowie korzystają z siebie nawzajem jako zasobów edukacyjnych. Obserwowano 6 lekcji prowadzonych przez: Małgorzatę Szymańską (plastyka), Edytę Musiałek (j. polski), Annę Górską (matematyka), Anetę Dzierbun (z. komputerowe), Mirosławę Lewandowską (zajęcia edukacyjne w kl. III) oraz Iwonę Osińską (j. niemiecki). Obraz pracy szkoły poszerzyły także rozmowy merytoryczne z nauczycielami i uczniami, a zebrane dowody pozwoliły zdiagnozować funkcjonujące w szkole standardy pracy:
STRATEGIA III
- Nauczyciel określa nacobezu do pracy ocenianej koleżeńsko lub samooceną; nacobezu jest widoczne dla uczniów; uczniowie wykonują pracę korzystając z nacobezu.
- Nauczyciel używa prostych technik oceniających (np. dwie gwiazdy i jedno życzenie, kanapka, tylko docenienie, światła); uczniowie oceniają się koleżeńsko lub dokonują samooceny w trakcie procesu uczenia się według określonego nacobezu do pracy.
- Stosowana informacja zwrotna jest związana z nacobezu.
STRATEGIA IV
- Nauczyciel poleca uczniom przygotowanie odpowiedzi lub pracę w parach i małych grupach; uczniowie pracują w parach lub małych grupach, wykonują zadania edukacyjne, szukają wspólnie odpowiedzi na pytania.
- Urządzenie Sali lekcyjnej umożliwia pracę w grupach.
Po spacerze paneliści podzielili się swoimi wrażeniami z lekcji i przekazali dyrekcji oraz nauczycielom zaobserwowane wzorce. W swoich komentarzach obserwatorzy podkreślali obecność na lekcjach innych strategii oceniania kształtującego. Szczególną uwagę zwrócili na docenianie i motywowanie wszystkich uczniów do aktywnego udziału w lekcji. Podczas spotkania z nauczycielami usłyszeliśmy, że źródłem sukcesu w realizacji strategii OK jest współpraca nauczycieli oraz partnerskie relacje z uczniami. Z rozmów z nimi wynikało, że są bardzo świadomi procesu uczenia się oraz wpływu, jaki na jego jakość wywiera ocenianie kształtujące. Szczególną uwagę i niekłamany podziw gości wywołały swobodne, rzeczowe i szczere odpowiedzi na każde pytanie panelistów. Z rozmowy z nimi dowiedzieliśmy się, co najbardziej pomaga im się uczyć. Padały następujące odpowiedzi: samoocena, ocena koleżeńska, praca w grupach, informacja zwrotna od nauczyciela, nacobezu. Uczniowie przedstawili także nietypowe rozwiązania zaproponowane przez ich nauczycieli, które zainspirowały paneistów. Były to: spacer edukacyjny po klasie – gdy czegoś nie wiem, mogę iść podczas lekcji do kilku osób w klasie i z nimi porozmawiać oraz ławka w klasie matematycznej, przy której uczniowie sami siadają, gdy czegoś nie rozumieją; zawsze się ktoś przysiądzie i wytłumaczy.
Za szczególnie korzystne w obszarze pracy ze strategiami w tej szkole paneliści uznali m.in. następujące działania:
- informacja zwrotna od ucznia dla nauczyciela;
- świadomość uczniów – ich roli w uczeniu się;
- praca w odniesieniu do nacobezu podczas lekcji;
- umiejętności uczniów w zakresie samooceny i oceny koleżeńskiej;
- praca w parach i grupach;
- przemyślane zadania nawiązujące do codziennego życia;
- widoczne jest to, że uczniowie się uczą dzięki informacji zwrotnej (udzielanej sobie, koledze);
- uczniowie współpracują z sobą w sposób efektywny;
Drugą, bardziej oficjalną część spotkania w szerokim gronie rozpoczęła Pani dyrektor Jolanta Fatalska, witając zaproszonych gości. Następnie mogliśmy podziwiać występy artystyczne uczniów – muzyczne, taneczne i aktorskie. W tematykę spotkania wprowadziła wszystkich pani dyrektor Joanna Markiewicz, która zaprezentowała wdrażane w szkole strategie podlegające obserwacji podczas spaceru. Pani dyrektor przekazała zebranym partnerom szkoły także informacje o dalszym rozwoju szkoły – tym razem nauczyciele zrzeszeni w Klubie SUS będą poznawać tajniki jednej z profesjonalnych praktyk współpracy nauczycieli: analizę prac uczniów (APU).
Kolejnym punktem panelu koleżeńskiego w Drawnie była dyskusja panelowa osób zaangażowanych w życie szkoły – uczniów, rodziców, nauczycieli, partnerów i zaproszonych gości. Wspólna debata koncentrowała się wokół wybranych przez szkołę tematów, które pomogły zebrać dodatkowe informacje, jakie zostaną wykorzystane do planowania pracy zgodnie z potrzebami uczniów, rodziców i nauczycieli. Były to:
1. Szkoła przyszłości czyli jaka?
2. Korzystamy z siebie nawzajem – korzyści i przeszkody.
3. Uczę się w szkole – Kto? Z kim? Czego? Kiedy?
4. Informacja zwrotna – pomaga czy przeszkadza?
Na zakończenie uroczystości Szkoła Podstawowa im. Stefana Żeromskiego w Drawnie otrzymała certyfikat jakości uczenia się i nauczania: Tytuł Szkoły Uczącej Się. Gratulacje i życzenia dalszych sukcesów składali dyrekcji przedstawiciele organu prowadzącego szkołę oraz zaprzyjaźnieni goście. Opuściliśmy szkołę w Drawnie mając w pamięci obserwowane lekcje, rozmowy z uczniami, dyskusje w różnorodnym gronie oraz zdanie H. Forda: Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca to sukces.
Małgorzata Borowska - Leszczyszyn