Archiwalna Strona Drawno
 
 

Wysoki kontrast - wersja strony dla niepełnosprawnych

Kalendarz imprez

  Listopad 2020 >>
Pn Wt Śr Cz Pt So Ni
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            







Obsługa techniczna ALFA TV

23-05-2013 | Relacja z Panelu Koleżeńskiego w Szkole Podstawowej w Drawnie, nadającego tytuł "Szkoły Uczącej Się".

Szkoła Podstawowa im. Stefana  Żeromskiego w Drawnie ma bardzo ładny adres, mieści się bowiem przy ul. Szkolnej. Jeszcze ładniejszy jest widok z okien szkoły, który rozpościera się  na jezioro Adamowo i wpadającą do niego rzekę Drawę. 14 maja 2013 roku pod tym adresem, przy tym widoku spotkało się na panelu koleżeńskim 10 przedstawicielek  szkół:  Gimnazjum im. Ziemi Nadnoteckiej w Drawsku, Zespołu Szkół im. Osadników Ziem Zachodnich w Kozielicach, Zespołu Szkół im. Mikołaja Kopernika w Ostrowcu, Szkoły Podstawowej im. Noblistów Polskich w Niemnicy oraz Szkoły Podstawowej nr 47 w Szczecinie.

Szanowne grono pojawiło się w odpowiedzi na zaproszenie dyrekcji i zespołu nauczycielskiego, który zakończył pracę nad dwoma celami realizowanymi w oparciu o procedurę Szkoły Uczącej się
„Stosowane elementy OK. wpływają na poprawę wyników nauczania” oraz „Uczniowie prezentują właściwe postawy poprzez stosowanie ustalonych norm”

Nauczycielki  P. Mirosława Lewandowska, Iwona Osińska, Joanna Markiewicz, Anna Górska, Teresa Zagata, Edyta Musiałek, Jolanta Grześ i Anna Barska  otworzyły  przed gośćmi podwoje swoich klas  prezentując  wykorzystanie elementów oceniania kosztującego w praktyce. Można więc było zobaczyć jak działają „patyczki, metodniki” , praca z celami i  nacobezu , zdania podsumowujące, a także dobrane do tego aktywne metody nauczania, sposób wykorzystania na lekcji prezentacji multimedialnej czy filmu. Uczniowie nie okazywali  zdziwienia kiedy nauczyciel prosił ich o niepodnoszenie rąk i zapowiadał, że do odpowiedzi ktoś  z nich zostanie wylosowany. Paneliści zaobserwowali również, że na lekcjach panuje miła atmosfera, nauczyciele zwracają się do wszystkich uczniów po imieniu. Bardzo duże zainteresowanie wzbudził wśród gości brak dzwonka na zakończenie lekcji.
W szkole dzwonek jest tylko na rozpoczęcie lekcji. Nauczyciele w swoim rytmie muszą zadbać o podsumowanie lekcji i poprzez np. zastosowanie zdań podsumowujących przygotować  uczniów do spokojnego zakończenia zajęć. Efekt tego  działania jest  widoczny na przerwie, na którą uczniowie z klasy wychodzą zdecydowanie spokojniej niż w innych szkołach.

Obserwacje lekcji, obserwacja szkoły a zwłaszcza bardzo dobrze przygotowanej sali zabaw 
i wydzielonego korytarza do zabaw dla uczniów młodszych oraz spotkania z uczniami, nauczycielami i rodzicami utwierdziły panelistów w tym, że głównym zadaniem tej szkoły jest wspieranie uczniów w rozwoju i uczeniu się. Rodzice wiedzą co to jest Ok., nauczyciele obserwują swoje lekcje aby się od siebie uczyć i aby się doskonalić, a uczniowie „lubią swoją

szkołę i chętnie do niej przychodzą.” Druga cześć spotkania była poświęcona dyskusji panelowej poprzedzonej przedstawianiem przygotowanym przez uczniów. Grono gości powiększyło się o przedstawicieli organu prowadzącego , rodziców i uczniów.
Zespoły zadaniowe zaprezentowały swoją dwuletnią pracę nad realizacją celów, uczestnicy zabrali głos na temat skuteczności elementów OK oraz stosowanych przez szkołę metod pracy nad wdrożeniem wśród uczniów zasad i norm obowiązujących w szkole.

W podsumowaniu spotkania każdy z panelistów przypomniał to co było dla niego ważne
„ wspólne przedstawienie rodziców i nauczycieli przygotowane dla uczniów na temat norm i  postaw” „dobre relacje nauczyciel- uczeń, otwarta szkoła”, „stosowanie przez nauczycieli OK i zapisanie tego w statucie szkoły”, „możliwość korzystania przez uczniów z sali gimnastycznej podczas przerw” . „radosne dni” Dobrą radą jaką wspólnie ustalili była sugestia częstszej pracy na lekcji w parach i 3-4 osobowych grupach.  Końcowe życzenie pokrywa się z celem, który szkoła postawiła sobie dwa lata temu i który zamierza kontynuować.  Więcej twórczego hałasu na lekcji  = mniej hałasu na przerwach.

Wręczenie certyfikatu Szkoły Uczącej się zakończyło oficjalną część panelu. A nieoficjalnie zarówno goście jak i gospodarze rozmawiali , rozmawiali i rozmawiali ... o czym? O szkole , o dobrej szkole, w której uczniowie się uczą.

Laura Piotrowska – Trener Centrum Edukacji Obywatelskiej


Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Nie pokazuj więcej tego powiadomienia
Archiwalna Strona