Archiwalna Strona Drawno
 
 

Wysoki kontrast - wersja strony dla niepełnosprawnych

Kalendarz imprez

  Listopad 2020 >>
Pn Wt Śr Cz Pt So Ni
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            







Obsługa techniczna ALFA TV

08-04-2014 | Uwagi Urzędu Miejskiego w Drawnie do planów zadań ochronnych dla obszarów Natura 2000

Uwagi Urzędu Miejskiego w Drawnie do planów zadań ochronnych dla obszarów Natura 2000

            W odniesieniu do propozycji ustaleń planów zadań ochronnych dla obszarów Natura 2000 „Lasy Puszczy nad Drawą” oraz „Uroczyska Puszczy Drawskiej” sporządzonych przez Klub Przyrodników z siedzibą w Świebodzinie i zamieszczonych na stronie internetowej: www.dpn.pl, Urząd Miejski w Drawnie zgłasza następujące uwagi:

1.     Dot. Propozycji ustaleń planu zadań ochronnych obszaru Natura 2000 PLB320016 Lasy Puszczy nad Drawą

Zadanie ochronne

Uwagi

B2:

We wskazanych obszarach wdrażania prowadzenie polityki ograniczającej antropopresję, uwzględniającej: nie udostępnianie dróg leśnych dla publicznego ruchu kołowego (w razie potrzeby ustawienie szlabanów i/lub znaków zakazu), nie rozbudowywanie sieci dróg oraz nie podwyższanie ich kategorii, nie organizowanie i nie zezwalanie na organizację obozów i innych imprez masowych (nie dotyczy ruchu pieszego oraz dostępności lasu na zasadach ogólnych), nie lokalizowanie nowych parkingów, infrastruktury rekreacyjnej i turystycznej, dążenie do ograniczania prac zrębowych i trzebieży oraz wywozu drewna do okresu od początku sierpnia do końca lutego.

 

Ten zapis jest bardzo niekorzystny dla Gminy, której rozwój jest nierozerwalnie związany z turystyką. Wprowadzanie różnego rodzaju ograniczeń dotyczących rozbudowy infrastruktury rekreacyjnej i turystycznej może prowadzić do korzystania z lasów w sposób nieuporządkowany i niezorganizowany (dzikie parkingi, dzikie obozowiska).

B7:

Uzupełnienie sieci użytków ekologicznych istotnych dla zachowanie siedlisk wodno –błotnych, poprzez formalne utworzenie projektowanych, a nie uznanych dotąd obiektów.

Objęcie ochroną w formie użytków ekologicznych wszystkich nie chronionych dotychczas formalnie wysp na jeziorach.

Teren Gminy Drawno w 95% jest pokryty różnymi formami ochrony przyrody. Drawieński Park Narodowy, Obszary Natura 2000: Lasy Puszczy nad Drawą, Uroczyska Puszczy Drawskiej, Jezioro Lubie i Dolina Drawy, Rezerwat przyrody „Torfowisko Konotop”, 4 Obszary Chronionego Krajobrazu, 18 użytków ekologicznych, kilkanaście pomników przyrody. Do każdego z tych obiektów przypisana jest określona liczba zakazów – co już w tej chwili powoduje znaczne utrudnienia społeczno-gospodarcze dla mieszkańców, a na chcących się osiedlić na terenie Gminy – działa odstraszająco.

B11:

Nie udostępnianie do zwiedzania i nie tworzenie tras udostępnienia w wymienionych rezerwatach przyrody (Gmina Drawno – Rezerwat „Torfowisko Konotop”) Ustawienie odpowiednich tablic informacyjnych. Prowadzenie ewentualnych zabiegów ochronnych w okresie po 1 sierpnia.

Jest to zamknięcie terenu publicznego dla licznej grupy miłośników przyrody – kolejny zakaz.

Celowym byłoby stworzenie nie ingerującej w wartości przyrodnicze – trasy dydaktycznej z tablicami informacyjnymi. Działanie takie mogłoby przynieść podwójną korzyść: ingerencja turystów w środowisko byłaby zminimalizowana a przy tym możliwość przekazania treści edukacyjnych.

B12:

Zachowanie jezior w Drawieńskim Parku Narodowym wolnych od presji rekreacji, z wyjątkiem ograniczonego udostępnienia do wędkowania fragmentów linii brzegowej jez. Ostrowiec i Sitno oraz udostępnienia do rekreacji przywodnej jednego punktu nad jez. Ostrowiec.

Utrzymanie ograniczonej dostępności rzeki Drawy na terenie Drawieńskiego Parku Narodowego dla rekreacji i turystyki wodnej. Ustalenie terminu rozpoczynania sezonu kajakowego na 15 lipca, z dopuszczalnym natężeniem strumienia ruchu w okresie od 15 do 31 lipca każdego roku (liczba osób przepływających przez przekrój rzeki) na 100 osób/dzień, oraz w okresie od 1 sierpnia każdego roku na 250 osób/dzień. Wprowadzenie i egzekwowanie zasady udostępnienia Drawy w granicach DPN w godz. 10 -18.

W przypadku stwierdzenia w ramach prowadzonego monitoringu istotnego wpływu turystyki wodnej w DPN na populacje –zmniejszenia z przyczyn związanych z turystyką, sukcesu lęgów (liczby młodych wyprowadzanych przez przystępującą do lęgów parę), któregokolwiek z wymienionych gatunków o więcej niż 20%, przesunięcie w kolejnych trzech latach daty rozpoczęcia okresu udostępnienia Drawy do spływów na 1 sierpnia.

Taki zapis spowoduje znaczne utrudnienie dostępu do jednej z największych atrakcji Gminy Drawno – spływów kajakowych rzeką Drawą co doprowadzi do radykalnego zmniejszenia liczby turystów odwiedzających Gminę. Konsekwencje takiego działania będą na pewno odczuwane przez liczne firmy prowadzące działalność gospodarczą w branży turystycznej (spływy kajakowe, agroturystyka, handel). Podkreślić należy, że dla wielu jest to jedyne źródło utrzymania.

Stanowisko Gminy jest jednoznaczne – utrzymanie dotychczasowych zasad udostępniania rzeki Drawy zawartych w opracowanych na podstawie np. 8e ust. 1 oraz np. 12. Ust. 1, 3 i 6 Ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (tekst jednolity: Dz.U. z 2009r. Nr 151, poz.1220 z późn. Zm.), w celu ochrony przyrodniczych i kulturowych walorów terenu Drawieńskiego Parku Narodowego zasad udostępniania terenu Parku, t.j. Udostępnienie rzeki Drawy w godz. 9 – 19, od 1 lipca, strumień natężenia ruchu: 700 osób/dzień. W miejsce tworzenia kolejnych restrykcji należałoby większy nacisk położyć na edukację korzystających ze spływów prowadzoną przez organizatorów spływów, służby Parku, zwiększoną czujność osób odpowiedzialnych za utrzymanie porządku na terenie Parku, budowanie „kultury” turystyki na terenach chronionych przyrodniczo.

2.     Dot. Propozycji ustaleń planu zadań ochronnych obszaru Natura 2000 PLH320046 Uroczyska Puszczy Drawskiej

Zadanie ochronne

Uwagi

7.

Zapewnienie ochrony rezerwatowej lub analogicznego reżimu ochrony obiektom o szczególnych walorach przyrodniczych, kwalifikujących je na potencjalne rezerwaty.

8.

Zapewnienie ochrony w formie użytków ekologicznych lub analogicznego reżimu ochrony, obiektom kluczowym dla lokalnych zasobów siedlisk torfowiskowych lub siedlisk małych zbiorników wodnych i związanych z nimi gatunków.

 

Odcinek rzeki Korytnicy obecnie wykorzystywany do celów turystycznych (spływy kajakowe) i do rybackiego użytkowania po ustanowieniu na nim rezerwatu przyrody spowoduje zamknięcie tego jedynego w gminie Drawno w miarę „wolnego” od restrykcyjnych zakazów i nakazów fragmentu rzeki. Zaznaczyć należy że już w 2012 r. ostry i zdecydowany sprzeciw społeczeństwa spowodował odstąpienie Szczecińskiego RDOŚ od tego zamierzenia. Stanowisko Gminy: utrzymać bez zmian dotychczasowe zasady dostępu do rzeki Korytnicy.

8.

Zapewnienie ochrony w formie użytków ekologicznych lub analogicznego reżimu ochrony, obiektom kluczowym dla lokalnych zasobów siedlisk torfowiskowych lub siedlisk małych zbiorników wodnych i związanych z nimi gatunków.

Stanowisko Gminy:

Teren Gminy Drawno w 95% jest pokryty różnymi formami ochrony przyrody. Drawieński Park Narodowy, Obszary Natura 2000: Lasy Puszczy nad Drawą, Uroczyska Puszczy Drawskiej, Jezioro Lubie i Dolina Drawy, Rezerwat przyrody „Torfowisko Konotop”, 4 Obszary Chronionego Krajobrazu, 18 użytków ekologicznych, kilkanaście pomników przyrody. Do każdego z tych obiektów przypisana jest określona liczba zakazów – co już w tej chwili powoduje znaczne utrudnienia społeczno-gospodarcze dla mieszkańców, a na chcących się osiedlić na terenie Gminy – działa odstraszająco.

15.

Wyłączenie z wydzierżawiania do rybactwa i z wykorzystywania do rybactwa nie przepływowych jeziorek dystroficznych.

16.

Gospodarka rybacka w jeziorach

mezotroficznych, uwzględniająca:

- ustalenie maksymalnej liczby osób, które w ciągu 1 dnia mogą uprawiać amatorski połów ryb w obwodzie rybackim z uwzględnieniem, że zagęszczenie wędkujących z brzegu nie powinno przekraczać 5 osób/km linii brzegowej;

- nie zarybianie gatunkami obcego pochodzenia geograficznego, w tym karpiem,

- zarybianie rodzimymi gatunkami drapieżnymi i ich ochronę przed nadmierną presją wędkarską,

- możliwość stosowania zanęty ograniczona do 0,5 kg zanęty suchej, lub 1 kg zanęty mokrej (przygotowanej we własnym zakresie) dziennie na wędkarza.

Powyższe zasady należy ująć w nowo sporządzanych operatach rybackich i wprowadzić od chwili obowiązywania tych nowych operatów. 

17.

Gospodarka rybacka w jeziorach eutroficznych, :

- ustalenie maksymalnej liczby osób, które w ciągu 1 dnia mogą uprawiać amatorski połów ryb w obwodzie rybackim z uwzględnieniem, że zagęszczenie wędkujących z brzegu nie powinno przekraczać 7 osób/km linii brzegowej;

- nie zarybianie gatunkami obcego pochodzenia geograficznego, w tym karpiem,

- zarybianie rodzimymi gatunkami drapieżnymi i ich ochronę przed nadmierną presją wędkarską,

- możliwość stosowania zanęty ograniczona do 0,5 kg zanęty suchej, lub 1 kg zanęty mokrej (przygotowanej we własnym zakresie) dziennie na wędkarza.

Powyższe zasady należy ująć w nowo sporządzanych operatach rybackich i wprowadzić od chwili obowiązywania tych nowych operatów.

 

Zapisy te wprowadzają bardzo restrykcyjne ograniczenia dla wędkarzy wywodzących się tak spośród mieszkańców jak i turystów. Takie zapisy w praktyce oznaczają wykluczenie możliwości wędkowania a co za tym idzie znaczne obniżenie wartości oferty turystycznej Gminy i pogwałcenie praw mieszkańców. Niepokojącym jest fakt, że mimo ustaleń zawartych w „Opisie założeń do opracowania projektu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 PLH320046 „Uroczyska Puszczy Drawskiej” – poza granicami Drawieńskiego Parku Narodowego”  - użytkownicy wód a więc PZW i Koło Wędkarskie działające na terenie Gminy Drawno nic o tych zapisach nie wiedzą!

18.

Ograniczenie lokalizacji w lasach sezonowych miejsc biwakowania, obozowisk i miejsc rekreacji nad jeziorami, tak by przy ich ewentualnym udostępnianiu zapewnić, że ich zagęszczenie nie będzie większe niż jedno takie miejsce na każde pełne 3 km linii brzegowej jeziora, oraz że co najmniej 50% długości linii brzegowej każdego jeziora zostanie pozostawione w jednym ciągłym odcinku bez zorganizowanych punktów udostępnienia, przy czym do w/w wskaźników wlicza się także miejsca zorganizowane przez inne podmioty na swoich gruntach.

 

Zapis ten stanowi ograniczenie dla turystów chcących skorzystać z wypoczynku nad jeziorem otoczonym lasem. Konsekwencją tego zapisu może być powstawanie dzikich biwakowisk stwarzających duże zagrożenie głównie pożarowe.

A co z istniejącymi miejscami zorganizowanego pobytu nie spełniającymi tych kryteriów?

 

 

 

 

 

 

20.

Nieorganizowanie polowań zbiorowych w rejonie wykorzystywanym przez watahę wilków, określanym wg aktualnych wyników monitoringu wilka.

Przyjęcie zapisu w takiej formie może spowodować wzrost szkód wyrządzanych przez zwierzynę łowną, co z kolei może doprowadzić do upadłości dzierżawców obwodów łowieckich.

Reasumując należy stwierdzić, że zapisy zawarte w projekcie planów zadań ochronnych z jednej strony wynikają na pewno z chęci ochrony walorów przyrodniczych tych obszarów ale z drugiej strony tak restrykcyjne podejście spowoduje poważne zakłócenie zasady zrównoważonego rozwoju. Zrównoważony rozwój to taki, który umożliwia człowiekowi zaspokajanie jego podstawowych potrzeb i oznacza racjonalne korzystanie z istniejących zasobów naturalnych zachowując równowagę pomiędzy potrzebami różnych ludzi a środowiskiem naturalnym. Tak drastyczne obostrzenia dotyczące np. udostępnienia atrakcyjnych przyrodniczo miejsc, wprowadzenia graniczących z absurdem limitów czasowych i ilościowych dla turystyki w szerokim rozumieniu a turystyki wodnej i wędkarstwa w szczególności, dla regionu, który żyje głównie z turystyki spowoduje znaczne obniżenie poziomu życia lokalnej społeczności i zahamowanie rozwoju społeczno-gospodarczego Gminy Drawno.

 

Burmistrz Drawna

Andrzej Chmielewski


Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Nie pokazuj więcej tego powiadomienia
Archiwalna Strona